naslovna fotografija: Mihael Kacafura-Pisatelj
Pregledni razstavi slovenske fotografije 2024 v Cankarjevem domu
Z velikim ponosom in veseljem letos odkrivamo fotografske presežke na obeh Preglednih razstavah slovenske fotografije 2024. V veselje in čast nam je, da imamo obe razstavi v Mali galeriji Cankarjevega doma, hrama slovenske kulture. To prestižno prizorišče nas spominja na pomen fotografije kot izjemnega izraza naše ustvarjalnosti, identitete in pogleda na svet.
Posebno zahvalo in pohvalo za organizacijo razstave v tej elitni ustanovi namenjamo letošnjemu organizatorju obeh preglednih razstav, Fotoklubu Ljubljana, katerega člani so s predanostjo, zavzetostjo in strokovnostjo poskrbeli za odlično izvedbo razstave. Njihova vizija in trud dokazujeta, kako pomembno je povezovanje fotografske skupnosti v spodbujanju odličnosti na področju te vizualne umetnosti, saj nam je letos s skupnim prizadevanjem uspelo poleg ljubiteljskih fotografov privabiti na razstavo tudi več profesionalcev. Verjamem, da bo skupnega sodelovanja in nastopanja na preglednih razstavah v prihodnje še več.
Hvala vsem fotografinjam in fotografom, ki ste s svojimi deli prispevali k temu edinstvenemu dogodku. Naj razstava navdihne nove zgodbe in ustvarjalne dosežke!
Tomaž Lanišek, MF FZS, EFIAP/g
predsednik FZS
BESEDA PREDSEDNIKA ŽIRIJ
Fotografija, podobno kot vsako drugo področje človeškega ustvarjanja, ni imuna na vpliv masovnosti in komercializacije. V svetu, v katerem je vsak trenutek na dosegu prsta, v katerem se slike in vsebine širijo z nepredstavljivo hitrostjo, lahko hitro opazimo, da se kakovost včasih izgubi v poplavi količine. Nenehna prisotnost fotografij na družbenih omrežjih, ki so pogosto prežete z instantnimi impulzi, nas lahko preplavi in povzroči, da izgubljamo sposobnost za njihovo resnično »videnje«. Fotografije so postale površinske, ponavljajoče se, hitro si jih ogledamo, vendar jih le redko zares doživimo. Ta nenehni pritok informacij nas vodi v kognitivno zasičenost, v kateri postajajo slike zgolj še ena izmed številnih stvari, na katere le bežno pomislimo in jih hitro pozabimo. Ne predstavljajo nečesa, kar nas globoko nagovarja, ampak so zgolj vizualno ozadje, ki zapolni praznino prostora.
Prava umetnost fotografije se zgodi takrat, ko nas slika ne samo pozdravi, ampak ko postane orodje, ki presega našo običajno izkušnjo gledanja. Ko pravimo, da moramo fotografijo »videti«, ne mislimo samo na njen vizualni vtis, ampak na njen globlji pomen. Fotografija, ki nas zares nagovori, ni zgolj podoba, ampak sporoča nekaj več. Spodbudi naše možgane na višji ravni, kjer procesi zaznavanja presegajo zgolj fizične impulze v očeh. Ko vidimo fotografijo na tej ravni, naši možgani ne obdelujejo samo svetlobnih signalov, ampak začnejo povezovati podobo z našimi izkušnjami, občutji, mislimi in spomini. Sliko primerjamo z našimi notranjimi referencami, jo interpretiramo skozi naš pogled na svet in jo včasih postavimo v kontekst, ki nam je osebno pomemben. Takrat postane fotografija del naše življenjske zgodbe in sega onkraj prvotnega pomena, ki ga je imela v trenutku nastanka. Je časovni pečat, ki ostane v našem zavestnem in podzavestnem svetu ter nas spremlja skozi čas.
Pečat časa predstavlja tudi Slovenska pregledna razstava fotografij, ki obsega pregled in vrednotenje aktualnega ustvarjanja slovenskih fotografov v zadnjih dveh letih. V prihodnje bi bilo smiselno to obdobje skrčiti na eno leto, saj bomo le tako ob vsakoletni razstavi lahko razglasili »slovenske fotografije leta«. Da bomo do tega resnično upravičeni, mora razstava postati prepoznavna blagovna znamka, ki bo referenčna in vredna zaupanja, ne zgolj v krogih tako imenovane društvene fotografije, ampak tudi širše strokovne in splošne javnosti. Vemo, da imamo v Sloveniji veliko odličnih in uveljavljenih fotografov in prav vse vabimo, da tu predstavijo svoja dela. Prav zato smo letos med običajne teme dodali še dokumentarno fotografijo, v žirijo pa vključili tudi dva ugledna fotografa. Da bi bilo prijav še več, je bilo sodelovanje v eni temi brezplačno.
Verjamem, da smo vsi člani žirije častno in odgovorno pristopili k delu. Pred nami je letošnji jagodni izbor, ki je najprej odraz posameznih pogledov, pozneje pa tudi plod diskusije in skupnega videnja.
Matej Peljhan
predsednik Umetniškega sveta Fotografske zveze Slovenije
Organizator Fotoklub Ljubljana po pooblastilu Fotografske zveze Slovenije
Od 11. decembra 2024 do 2. februarja 2025
O razstavi
V okviru Natečajne pregledne razstave slovenske fotografije v letih 2023 in 2024 z veseljem predstavljamo razstavo, ki daje vpogled v izjemno ustvarjalnost domačih fotografov iz zadnjih dveh let. Razstava vključuje dela v kategorijah prosta barvna, prosta črno-bela, dokumentarna fotografija in fotografska zbirka. Posebno pozornost smo namenili tudi mladim ustvarjalcem, ki so svoje fotografije prispevali v dveh starostnih kategorijah: do 15 let ter med 16 in 21 let.
Izbrane fotografije je skrbno ocenila strokovna žirija, sestavljena iz članov Umetniškega sveta FZS (Matej Peljhan, Andreja Peklaj, Jure Kravanja, Dušan Gorast Miška, Matjaž Čater), medtem ko je ocenjevanje dokumentarne fotografije potekalo pod budnim očesom priznanih fotografov Mateja Peljhana, Katje Bidovec in Uroša Hočevarja.
V letošnji izdaji razstave smo želeli udeležbo razširiti iz krogov tako imenovane društvene fotografije tudi v območje širše strokovne in splošne javnosti. Vemo, da imamo v Sloveniji veliko odličnih in uveljavljenih fotografov in prav je, da prikažemo njihova dela. Zato smo letos vključili še temo dokumentarna fotografija.
Videli boste, da je na razstavljena dela vplivalo dogajanje v Sloveniji in svetu, saj avtorji niso mogli mimo poplav, tragedij in kolesarskega navdušenja.
Upamo, da vas razstava navdihne ter vam ponudi nove poglede na pestrost in moč fotografskega izraza. Hvala vsem avtorjem za prispevke in obiskovalcem, da s svojo prisotnostjo podpirate fotografsko umetnost.
Tomaž Velechovsky, predsednik Fotokluba Ljubljana
OBJAVA NA RTV SLO:
https://365.rtvslo.si/arhiv/kultura/175093509